Dotazníkové šetření prosinec 2024 - únor 2025

31.03.2025

Zveřejňujeme výsledky dotazníkového šetření ApPPP 

Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden (ApPPP) zveřejňuje výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření, které proběhlo mezi řediteli pedagogicko-psychologických poraden v České republice od prosince 2024 do února 2025. 

Dotazníkové šetření bylo cíleno na ředitele všech PPP ke zjištění aktuální personální situace a dalších atributů poradenského systému ČR a bylo realizováno s cílem získat aktuální a souhrnný přehled o personálním zajištění a vybraných aspektech fungování pedagogicko-psychologických poraden (PPP) v České republice přímo z pohledu jejich vedení.

Do šetření se zapojilo 39 ředitelů a ředitelek, jejichž odpovědi pokrývají celkem 134 samostatných pracovišť PPP, což představuje mimořádně vysokou návratnost 85 %. 

Výsledky šetření odhalují několik znepokojujících trendů, které ohrožují kvalitu a dostupnost poradenských služeb: 

1. Kritický nedostatek odborných pracovníků 

- Celkový počet pracovníků v PPP se za posledních 5 let zvýšil pouze o 3 % a to zejména nárůstem metodiků prevence.

- U psychologů dokonce došlo k poklesu o 2 % v přepočtu na úvazky.

- Obsazení volného místa psychologa trvá v průměru téměř 15 měsíců, některé pozice v určitých lokalitách jsou dlouhodobě neobsaditelné.

 2. Stárnutí odborného personálu 

- Téměř 59 % úvazků v PPP tvoří pracovníci starší 45 let 

- 27 % úvazků zajišťují pracovníci starší 55 let 

- Chybí systémová opatření pro zajištění generační obměny

 3. Překračování zákonných lhůt 

- Mediánová čekací doba na poradenskou službu je 4 měsíce, což překračuje legislativně stanovené 3 měsíce 

- 53 % pracovišť zaznamenalo prodlužující se čekací dobu za poslední 3 roky

4. Nevyvážená struktura služeb 

- 67 % činnosti tvoří diagnostika, zatímco preventivní (13 %) a intervenční (12 %) služby jsou výrazně omezeny 

- Tento nepoměr je způsoben především systémovým tlakem na kvantitativní výkony 

5. Šetření identifikovalo klíčové faktory, které vedou k odlivu kvalifikovaných pracovníků: 

1. Administrativní přetížení (20 %) 

2. Nízké finanční ohodnocení (16 %) 

3. Odchod za lepšími podmínkami mimo PPP (12 %) 

4. Vyhoření a psychická zátěž (10 %) 

Cesta k nápravě vede přes: 

 - Snížení administrativní zátěže 

- Reformu financování a výkaznictví 

- Zvýšení platového ohodnocení poradenských pracovníků 

- Stanovení realistických kapacitních limitů 

- Vytvoření prostoru pro kvalitní preventivní a intervenční činnost

Asociace pracovníků PPP považuje řešení této situace za naléhavou prioritu, neboť současný stav ohrožuje schopnost poradenského systému poskytovat kvalitní a včasnou podporu dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami.