
Dotazníkové šetření prosinec 2024 - únor 2025
Zveřejňujeme výsledky dotazníkového šetření ApPPP
Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden (ApPPP) zveřejňuje výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření, které proběhlo mezi řediteli pedagogicko-psychologických poraden v České republice od prosince 2024 do února 2025.
Dotazníkové šetření bylo cíleno na ředitele všech PPP ke zjištění aktuální personální situace a dalších atributů poradenského systému ČR a bylo realizováno s cílem získat aktuální a souhrnný přehled o personálním zajištění a vybraných aspektech fungování pedagogicko-psychologických poraden (PPP) v České republice přímo z pohledu jejich vedení.
Do šetření se zapojilo 39 ředitelů a ředitelek, jejichž odpovědi pokrývají celkem 134 samostatných pracovišť PPP, což představuje mimořádně vysokou návratnost 85 %.
Výsledky šetření odhalují několik znepokojujících trendů, které ohrožují kvalitu a dostupnost poradenských služeb:
1. Kritický nedostatek odborných pracovníků
- Celkový počet pracovníků v PPP se za posledních 5 let zvýšil pouze o 3 % a to zejména nárůstem metodiků prevence.
- U psychologů dokonce došlo k poklesu o 2 % v přepočtu na úvazky.
- Obsazení volného místa psychologa trvá v průměru téměř 15 měsíců, některé pozice v určitých lokalitách jsou dlouhodobě neobsaditelné.
2. Stárnutí odborného personálu
- Téměř 59 % úvazků v PPP tvoří pracovníci starší 45 let
- 27 % úvazků zajišťují pracovníci starší 55 let
- Chybí systémová opatření pro zajištění generační obměny
3. Překračování zákonných lhůt
- Mediánová čekací doba na poradenskou službu je 4 měsíce, což překračuje legislativně stanovené 3 měsíce
- 53 % pracovišť zaznamenalo prodlužující se čekací dobu za poslední 3 roky
4. Nevyvážená struktura služeb
- 67 % činnosti tvoří diagnostika, zatímco preventivní (13 %) a intervenční (12 %) služby jsou výrazně omezeny
- Tento nepoměr je způsoben především systémovým tlakem na kvantitativní výkony
5. Šetření identifikovalo klíčové faktory, které vedou k odlivu kvalifikovaných pracovníků:
1. Administrativní přetížení (20 %)
2. Nízké finanční ohodnocení (16 %)
3. Odchod za lepšími podmínkami mimo PPP (12 %)
4. Vyhoření a psychická zátěž (10 %)
Cesta k nápravě vede přes:
- Snížení administrativní zátěže
- Reformu financování a výkaznictví
- Zvýšení platového ohodnocení poradenských pracovníků
- Stanovení realistických kapacitních limitů
- Vytvoření prostoru pro kvalitní preventivní a intervenční činnost
Asociace pracovníků PPP považuje řešení této situace za naléhavou prioritu, neboť současný stav ohrožuje schopnost poradenského systému poskytovat kvalitní a včasnou podporu dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami.