Čtyři artikuly k úzdravě poradenství

27.09.2025

Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, z.s. (ApPPP) představuje zásadní dokument Čtyři artikuly pro úzdravu PPP, který definuje hlavní kroky vedoucí k systémové obnově a revitalizaci přetíženého poradenského systému v České republice. 

Tento strategický materiál je výstupem zásadního jednání Rady ApPPP v novém funkčním období a přímo navazuje na dlouhodobě akcentovaná a diskutovaná témata v oblasti školských poradenských služeb. 

Formulace artikulů vychází z rozsáhlého dotazníkového šetření mezi řediteli pedagogicko-psychologických poraden realizovaného na přelomu let 2024-2025, které jednoznačně identifikovalo kritické body současného systému. Vychází také z návrhů, dřívějších kroků a dlouhodobé činnosti Rady ApPPP. 

Čtyři artikuly se zaměřují na klíčové oblasti: 

1. Systém financování PPP - Nahrazení čistě výkonového modelu komplexnějším přístupem zajišťujícím stabilitu, předvídatelnost a vyváženou podporu všech pilířů poradenské činnosti. 

2. Maximální kapacita na pracovníka a pracoviště - Ustanovení realistických limitů počtu klientů pro jednotlivé odborníky i poradenská pracoviště s ohledem na kvalitu poskytovaných služeb. 

3. Objednací lhůta v PPP- Zavedení flexibilního systému objednávání reflektujícího aktuální personální kapacity pracovišť namísto rigidního tříměsíčního termínu.

4. Platové podmínky psychologů a speciálních pedagogů - Odstranění nerovností v odměňování a zavedení spravedlivého systému zohledňujícího náročnost profese i situaci na pracovním trhu. Cílem těchto systémových změn je ukončit jednostranný tlak na kvantitu, posílit kvalitativní rozměr poradenských služeb a zajistit udržitelnost celého systému. 

Změny směřují k posílení všech složek poradenské péče  - prevence, diagnostiky i intervence -  a k vytvoření podmínek pro smysluplnou odbornou práci pracovníků a skutečně efektivní podporu dětí, žáků a studentů. Dokument představuje odborný konsenzus vedení Asociace a reflektuje aktuální potřeby poradenského systému s cílem zajistit jeho dlouhodobou funkčnost a efektivitu ve prospěch všech klientů.