
Čtyři artikuly k úzdravě poradenství
Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, z.s. (ApPPP) představuje zásadní dokument Čtyři artikuly pro úzdravu PPP, který definuje hlavní kroky vedoucí k systémové obnově a revitalizaci přetíženého poradenského systému v České republice.
Tento strategický materiál je výstupem zásadního jednání Rady ApPPP v novém funkčním období a přímo navazuje na dlouhodobě akcentovaná a diskutovaná témata v oblasti školských poradenských služeb.
Formulace artikulů vychází z rozsáhlého dotazníkového šetření mezi řediteli pedagogicko-psychologických poraden realizovaného na přelomu let 2024-2025, které jednoznačně identifikovalo kritické body současného systému. Vychází také z návrhů, dřívějších kroků a dlouhodobé činnosti Rady ApPPP.
Čtyři artikuly se zaměřují na klíčové oblasti:
1. Systém financování PPP - Nahrazení čistě výkonového modelu komplexnějším přístupem zajišťujícím stabilitu, předvídatelnost a vyváženou podporu všech pilířů poradenské činnosti.
2. Maximální kapacita na pracovníka a pracoviště - Ustanovení realistických limitů počtu klientů pro jednotlivé odborníky i poradenská pracoviště s ohledem na kvalitu poskytovaných služeb.
3. Objednací lhůta v PPP- Zavedení flexibilního systému objednávání reflektujícího aktuální personální kapacity pracovišť namísto rigidního tříměsíčního termínu.
4. Platové podmínky psychologů a speciálních pedagogů - Odstranění nerovností v odměňování a zavedení spravedlivého systému zohledňujícího náročnost profese i situaci na pracovním trhu. Cílem těchto systémových změn je ukončit jednostranný tlak na kvantitu, posílit kvalitativní rozměr poradenských služeb a zajistit udržitelnost celého systému.
Změny směřují k posílení všech složek poradenské péče - prevence, diagnostiky i intervence - a k vytvoření podmínek pro smysluplnou odbornou práci pracovníků a skutečně efektivní podporu dětí, žáků a studentů. Dokument představuje odborný konsenzus vedení Asociace a reflektuje aktuální potřeby poradenského systému s cílem zajistit jeho dlouhodobou funkčnost a efektivitu ve prospěch všech klientů.